509 321 312

Aktywność fizyczna przed, w trakcie i po.. ciąży.

Dokładnie 3 miesiące minęło od mojego porodu. A ja czuję się świetnie jakby nic nie miało takiego miejsca. O względach fizycznych mowa, bo obowiązków i zaangażowania w wychowanie małego człowieczka więcej 🙂 Nawiązując do tego, co napisała Sylwia o ćwiczeniach w ciąży, chciałabym się z wami podzielić moimi doświadczeniami w tym temacie. I czy przede wszystkim warto? Odpowiem już na samym początku BARDZO warto! W zamian za kilka kropli potu ciało podziękuje z nawiązką.

Jak już kiedyś pisałam, lubię biegać. Bardzo często biegałam przed ciążą w asyście Beagle-owej przyjaciółki po około 7km. Korzyści dla mnie? Lepsza wydolność, mięśnie silniejsze i pies przy okazji wybiegany 🙂 i żadna ścieżka w lesie już nam nie straszna. Oczywiście zmęczenie jest murowane ale endorfiny są na full poziomie. Zdarzały mi się wypady na siłownię z bratem w okresach zimowych i ćwiczenia z trenerami na kanałach ogólnie dostępnych. Z całą rodziną zawsze dużo jeździliśmy na rowerze. W ciąży również nie stroniłam od aktywności fizycznej, pierwszy miesiąc biegałam, lecz rzadziej, w domu robiłam ćwiczenia dedykowane kobietom w ciąży. Okazało się, że dzidzia jest ułożona nisko a szyjka skrócona, co mogło skutkować przedwczesnym porodem, więc miałam zakaz od lekarza na siedzenie. Co się z tym wiąże nie mogłam wykonywać niektórych ćwiczeń. Mogłam leżeć (czego nienawidzę) i spacerować, więc spacerowałam z psem codziennie po 4km bez względu na pogodę. Z czasem spacery trwały nieco dłużej mimo niezmiennej odległości (obciążenie większe:)). Dodatkowym zajęciem też był remont.. co prawda w ciąży niewskazane, ale niestety wykończenie domu przypadło na taki czas.. oczywiście się oszczędzałam lecz coś robić trzeba było. Swoimi siłami robiłam co mogłam dzięki temu mała już od początku swoich dni mieszka u siebie. Myślę, że dzięki aktywności oraz zdrowemu odżywianiu nie przytyłam za wiele, bo tylko 6 kg, dzidzia zdrowa z waga urodzeniową ponad 3 kg więc książkowo. A nie raz słyszałam jedz jedz… jedz póki możesz, nie będziesz miała pokarmu, za chuda jestes.. no ale pokarm od samego początku jest i to sporo 😉 energii mi nie brakowało, a badania, co najważniejsze w normie. NIE leniuchowanie w ciąży przyczyniło się też do ekspresowej utraty wagi po porodzie, ponieważ od razu po wyjściu ze szpitala ważyłam tyle samo co przed ciążą. Skóra na brzuchu była lekko rozciągnięta. Obecnie myślę, że jest okej, tylko linea negra jeszcze widoczna, ale coraz mniej. Poniżej zdjęcie jak wyglądam dziś, tak naprawdę chwilę po porodzie nie było widać że rodziłam. No może po sposobie chodzenia dało się odgadnąć.

Także, jeżeli ktoś się zastanawia czy ruch to zdrowie… nie ma wątpliwości, że tak. Oczywiście lekarz musi trzymać pieczę w trakcie trwania ciąży i nie wolno się forsować jak jest coś nie tak ale odrobina ruchu jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Dochodzenie po tak wycieńczającym wydarzeniu w życiu kobiety jak poród też jest zdecydowanie szybsze. Na pewno przyczynił się do tego w moim wypadku fakt, że aktywna jestem prawie od zawsze. Nie tylko na chwilę a długofalowo. Co jeszcze zauważyłam, nie bolał mnie kręgosłup jak w przypadku wielu kobiet w okresie ciąży oraz nie puchły mi kostki mimo, że doskwierały wtedy upały.

Już nie mogę się doczekać, kiedy pokonam biegiem dalszy dystans 🙂 na raziebiegam po 1km bo jest trochę za wcześnie. Pomału… bez szaleństw, powtarzam sobie. Mam nadzieję, że zmotywowałam i życzę POWODZENIA w dbaniu o siebie. Zwłaszcza, że podczas każdego ruchu poprawiamy samopoczucie, co niezwykle ważne w okresie ciąży. Szczęśliwa mama to szczęśliwe dziecko. Pamiętajmy także, spacer z dzidziusiem w wózku to też aktywność fizyczna. Nie zwlekajmy za długo, ponieważ szybciej gubimy wtedy zbędne kilogramy.

Spodobał Ci się ten wpis? Daj łapkę w górę lub udostępnij go na Facebooku www.facebook.com/kotoneczek

Subskrybuj nasz kanał na youtube https://www.youtube.com/channel/UCikFzVnJgYHFKdVCfsneUzw

Powiedz o nas znajomym!

Dziękuję

Joanna

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *